Jeg er ikke lærer, men arbeider med å tilrettelegge for opplæring av voksne i fast arbeid i Luftfartstilsynet. Begrepet læringsressurs høres ikke ofte i gangene her. Fokus på sikkerhet i luftfarten er derimot et ofte diskutert fagområde. Det samme gjelder MAS. Ikke på grunn av stress og jag, men som arena for den store utviklingssamtalen: medarbeidersamtalen. Til daglig forkortet MAS og kan også fortolkes slik av enkelte når den årlige samtalen skal tas.
Vår virksomhet tilhører den store «familien» staten. Med
et aktuelt perspektiv med livslang læring, er det interessant å se hvilke
læringsressurser som er tilrettelagt for det statlige arbeidslivet. Enkelt sagt
er det etter min mening få tilrettelagte statlige tiltak som er læringsrettet
for digital kompetanse. Bruk av IKT har utgangspunkt i redskapsperspektivet.
Den statlige organiseringen av arbeidsgiver- og
kompetansepolitikken er på overordnet nivå tillagt Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet FAD. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har ansvaret for
sentral opplæring i staten. Difis oppgave er å tilby kompetansetiltak som er
fellestiltak som griper over de enkelte fagdepartementenes områder. Difi har utviklet
et e-læringsprogram for å bedre kvaliteten på
medarbeidersamtalene for å oppnå bedre kompetansestyring, bedre personalledelse
og styrket medarbeiderutvikling i staten. MAS skal med andre ord både ivareta
arbeidsgivers- og arbeidstakers interesser, i tillegg til helheten i
virksomheten.
Etter
min mening er noe av det interessante med dette e-læringsprogrammet at de har
spesifisert målgruppene og tilpasset ulike moduler til disses behov: ledere,
medarbeidere, toppledere og personalfunksjon. Du blir geleidet gjennom de ulike
faser av prosessen og programmet gir tips og råd for forberedelsen,
gjennomføringen og oppfølgingen. Programmet er gratis og kan lastes ned av
enhver som har interesse. Statlig ansatt eller ikke. Du logger deg på med å
trykke på linken og får tilsendt passord. http://snakkomutvikling.difi.no
Økt kompetanse på
området kan gi mindre hverdagslig mas og mer systematisk MAS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar