Steget fra å være ukyndig til å inneha de nødvendige ferdigheter,
behøver ikke å være lang. Den uformelle, nettbaserte læringen finner sted fordi
vil vil lære noe, hevder Arne Krokan.
Et godt ståsted for faktisk å få det til, tenker jeg! Enkel og gratis adgang
til læringsvideoer på YouTube kan forandre en gitaristdrøm til en realitet.
Mitt valg av video har utspring i en fiiin sang, Ho Hey
av The Lumiers. YouTube-videoen gir instruksjoner gjennom hele sangen og
tar for seg rytmen, slagene, hvordan akkordene skal spilles. Læringen
skjer selv om «læreren» ikke er fysisk til stede. Disse brukeskapte
ressursene deles raust. Nettstedet byr på muligheter til å lære mer: av andre
som kommenterer og til å stille flere spørsmål til instruktøren. Tilsynelatende
grenseløst å kunne øse av andres kunnskap fra sofakroken. Om en vil. Endringen
skapes ikke av teknologien, men av måten vi tar den i bruk, sier Krokan.
Innholdssamfunn som YouTube vil vel ofte brukes innenfor kategorien
rituell IKT-bruk. Dette i motsetning til faglig IKT-bruk som er fokusert på
skolen og læring, «digital kunnskaping» slik Krumsvik har definert det. Etter
mitt syn kan slike YouTube-vidoer uten møye settes inn i en faglig ramme og
benyttes også i skolesammenheng slik at rituell IKT-bruk også kan bli faglig
IKT-bruk. Begrepsavklaringer skaper orden og struktur, men absolutte skiller er
ikke alltid tjenlig. De nye mediene endrer hvordan vi forholder oss til ny
kunnskap og læring og Rotmos anmodning om «Spæll åt mæ» er anvendelig til flere
formål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar