torsdag 27. februar 2014

"Spæll åt mæ" i YouTubestil




Steget fra å være ukyndig til å inneha de nødvendige ferdigheter, behøver ikke å være lang. Den uformelle, nettbaserte læringen finner sted fordi vil vil lære noe, hevder Arne Krokan. Et godt ståsted for faktisk å få det til, tenker jeg! Enkel og gratis adgang til læringsvideoer på YouTube kan forandre en gitaristdrøm til en realitet.

Mitt valg av video har utspring i en fiiin sang, Ho Hey av The Lumiers. YouTube-videoen gir instruksjoner gjennom hele sangen og tar for seg rytmen, slagene, hvordan akkordene skal spilles. Læringen skjer selv om «læreren» ikke er fysisk til stede. Disse brukeskapte ressursene deles raust. Nettstedet byr på muligheter til å lære mer: av andre som kommenterer og til å stille flere spørsmål til instruktøren. Tilsynelatende grenseløst å kunne øse av andres kunnskap fra sofakroken. Om en vil. Endringen skapes ikke av teknologien, men av måten vi tar den i bruk, sier Krokan.   

Innholdssamfunn som YouTube vil vel ofte brukes innenfor kategorien rituell IKT-bruk. Dette i motsetning til faglig IKT-bruk som er fokusert på skolen og læring, «digital kunnskaping» slik Krumsvik har definert det. Etter mitt syn kan slike YouTube-vidoer uten møye settes inn i en faglig ramme og benyttes også i skolesammenheng slik at rituell IKT-bruk også kan bli faglig IKT-bruk. Begrepsavklaringer skaper orden og struktur, men absolutte skiller er ikke alltid tjenlig. De nye mediene endrer hvordan vi forholder oss til ny kunnskap og læring og Rotmos anmodning om «Spæll åt mæ» er anvendelig til flere formål.

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar